De voordelen van Integrale Hatha Yoga:

  • Ontspanning
  • Verbeteren van concentratie en houding
  • Een sterk en soepel lichaam
  • Minder piekeren
  • Fit en gezond voelen
  • Meer energie
  • Vergroten van het bewustzijn
  • Grenzen aanvoelen
  • Beter omgaan met (hoog)gevoeligheid

Bij Sense & Mind kun je met rugklachten terecht voor specifieke rugyoga. Verder wordt er veel aandacht besteed aan diepe ontspanning (bij stressklachten) en het opdoen van energie. In elke les is er ruimte voor humor en het delen van ervaringen.

Integrale Hatha Yoga
Bij de Integrale Hatha Yoga is het de bedoeling dat je de aandacht naar binnen richt op een zachte manier, waarbij er ruimte is voor alles wat zich aandient. Tijdens het aanhouden van een houding concentreer je hierop alle aandacht, zodat het denken stil wordt. Je raakt je bewust van de delen van je lichaam die bij de houding betrokken zijn en hoe je ademhaling op de inspanning reageert. Zo werk je aan een goede balans. Na de oefening volgt een rusthouding om de werking van de oefening te observeren. Inspanning en ontspanning wisselen elkaar af. Door het beoefenen van Yoga word je niet alleen leniger, maar verbetert ook je houding en word je sterker.

Na de asana’s (houdingen) doen we een liggende ontspanningsoefening of meditatie om volledig te ontspannen.

Voor wie is deze yoga geschikt?
Deze yoga vraagt geen specifieke voorkennis of fysieke lenigheid. De oefeningen worden op een rustige manier uitgevoerd, zonder druk en binnen de grenzen van jouw lichaam.

Rug yoga
Deze vorm van yoga is geschikt voor mensen met rugklachten. Vanuit mijn eigen ervaring met een hernia weet ik hoe pijnlijk dit kan zijn. In de les besteden we aandacht aan verdiepte ontspanning, bewuste yogahoudingen, ademhaling en meditatie gericht op het verlichten van pijn.

Deze lessen kunnen je helpen bij het leren aanvoelen van je grenzen.
Wat geeft je lichaam aan? Hoe ga je daar op een rustige manier mee om?

De houdingen zorgen voor het versterken en soepel maken van de spieren, ruimte tussen de ruggenwervels en het prikkelen van de zenuwen.

Voor wie is deze yoga geschikt?
Je kunt deelnemen zodra de kritische fase van je rugklachten voorbij is. Bij twijfel is het verstandig om te overleggen met je huisarts. Voor vragen kun je uiteraard contact opnemen.

Klik hier om je aan te melden voor een proefles!

Ook voor vragen of overleg welke les het beste bij je past kun je contact opnemen via 06-53907407 of info@fleurkooiman.nl.

Losse workshops:
Meditatie, Yoga Nidra, Face Yoga, Ademhaling, Mini-retraite.
Zie workshops voor meer informatie.

Informatie over de yogalessen:
Matjes, kussens en dekentjes zijn aanwezig. Je kunt zelf een (yoga)handdoek mee nemen ten behoeve van de hygiëne. Er is een toilet en douche in de studio. De groepen zijn klein (maximaal 7 personen) en er is veel persoonlijke aandacht. Elke les sluiten we af met een kopje thee. De lessen zijn toegankelijk voor gevorderden, beginners, jong en oud.

De lessen zijn opgebouwd uit de volgende elementen:

Hatha Yoga: 
Onder Hatha Yoga verstaat men het aannemen van houdingen. Dat kunnen zittende oefeningen zijn maar ook liggend, omgekeerd en staand zoals balanshoudingen.

Pranayama:
Dit zijn oefeningen voor het verbeteren van je ademhaling. Hiermee kun je bijvoorbeeld je lichaam tot rust laten komen en het geeft energie. Een kalme ademhaling is een signaal aan je hersenen: je lichaam mag ontspannen.

Ontspanning:
Tijdens de ontspanningsoefeningen word je bewust van spanning in verschillende delen van je lichaam. Zo leer je bewust te worden van je lichaamsspanning en kun je hierop reageren. Het resultaat is een verdiepte ontspanning waarbij het lichaam kan herstellen en je in het dagelijks leven minder spanning ervaart.

Concentratie en meditatie:
Mediteren is het trainen van je geest. Tijdens de meditatie kom je in aanraking met de mentale stilte. Bij regelmatige oefening verdwijnen gedachten naar de achtergrond. Je immuunsysteem wordt sterker, pijnklachten kunnen afnemen, emotionele balans neemt toe, angst neemt af. Intuïtie en concentratie nemen toe.

‘Op woensdag volg ik de yogalessen bij Fleur. Op haar rustige en vriendelijke wijze praat zij ons door de (soms) pittige houdingen heen. We leren hoe wij deze houdingen naar eigen mogelijkheden kunnen doen zodat de inspanning nooit te groot hoeft te zijn. Omdat we zo geconcentreerd bezig zijn, is de ontspanning in ons hoofd groot.

We doen yoga in een rustige omgeving in een leuk gebouw in een boomgaard in wording. Af en toe kijkt er een nieuwsgierige kip naar binnen. Aan het eind van de les is er altijd een weldadige ontspanningsoefening. Zo ontspannend dat sommigen van ons (haast) in slaap vallen.

Na afloop is er een kopje thee en een gezellig babbeltje voor wie er tijd en zin in heeft. Met wat soepeler spieren en een relaxed hoofd gaan we naar onze dagelijkse beslommeringen.

Het zijn wat mij betreft heerlijke lessen.’

Anneke Huizer

De yogastudio is een gezamenlijk initiatief van Cora Jongenotter en Fleur Kooiman.