Op deze pagina vind je regelmatig nieuwe ontspanningsoefeningen en meditaties.

Autogene ontspanningsoefening:

Een oefening om het evenwicht van het autonome zenuwstelsel te herstellen en het zelfherstellend vermogen van het lichaam te activeren.

Deze methode zorgt er voor dat het deel van het zenuwstelsel dat zorgt voor ontspanning van het lichaam weer aan bod komt. Het lichaam mag weer leren ontspannen. Het hartritme en de bloeddruk dalen, de ademhaling vertraagt en de spijsvertering komt weer op gang.

Bij chronische stress is voornamelijk het sympatische deel van het zenuwstelsel actief. Dit zorgt voor overbelasting, veel piekeren en geen tijd om tot rust te komen. Dagelijks toepassen van deze methode zorgt voor balans (dr. Vogt, dr. Schultz en dr. Luthe).

Over meditatie:

Het is wetenschappelijk bewezen:
Mediteer je regelmatig, dan ontwikkel je een betere focus, word je creatiever, slaap je beter en verbetert je immuunsysteem. Angst neemt af, het vermindert pijn en stress, je krijgt meer zicht op je eigen behoeftes en weet hier beter naar te handelen. Mensen die mediteren zijn over het algemeen gelukkiger, slimmer en kunnen beter omgaan met de onvermijdelijke tegenslagen in het leven.

Hoe zou het zijn als het binnen in jou stil blijft ongeacht de omstandigheden?
Meditatie is een natuurlijke manier om je geest te leren kennen en te trainen. Het trainen van je gedachten is niet eenvoudig. Het vergt veel oefening.

We zijn gewend om ons continu op de buitenwereld te richten en hier op te reageren, maar je kunt leren om je minder te laten leiden door externe factoren.

Als je dit nog nooit gedaan hebt, zijn je gedachten in feite al je hele leven ‘de baas’ over je. Je gedachten bepalen bijvoorbeeld wat je eet en hoeveel je eet. Of je gaat sporten, of voor de TV gaat hangen. Of je vroeg op staat, of lang in je bed blijft liggen etc. Je gedachten doen in principe wat ze willen doen.

Vind je dit onzin?
Hoe vaak kan jij succesvol tegen jezelf zeggen: ‘Ok, nu stoppen met zorgen maken en alleen maar positieve gedachten denken?’ of ‘Dit stuk chocola/glas wijn laat ik staan’ of  ‘vanavond ga ik op tijd naar bed.’

Onze gedachten zijn ons vaak de baas. Meditatie kan er voor zorgen dat je minder geneigd bent om in te gaan op deze gedachten. Je ziet ze als het waren van een afstandje. Hetzelfde geldt voor je emoties. Je bént namelijk niet de emotie, je hebt een emotie.

Het resultaat? Je laat je minder leiden door gedachten, lichamelijke sensaties en emoties.

Is het moeilijk?
Ja en nee. Het mediteren zelf is ontzettend simpel. Het enige wat het van je vraagt is om te gaan zitten of liggen en je te concentreren. Wanneer je het vaker doet ga je ervaren hoe aangenaam het is en wordt het minder lastig om tijd aan jezelf te besteden.