Deze training bestaat uit theorie en praktijkoefeningen gericht op het reduceren van ongezonde stress.

Je krijgt uitleg over de werking van je lichaam wanneer er (langdurige) stress ontstaat. Wat gebeurt er in je lichaam tijdens spanning? Wat gebeurt er in je hoofd? Wat is de rol van de ademhaling? Hoe kunnen bijvoorbeeld mindfulness en meditatie bijdragen aan meer ontspanning en inzicht in je behoeftes?

De training omgaan met stress reikt je praktische handvatten aan om met stress om te leren gaan. We kijken naar belemmerende overtuigingen en negatieve gedachten die stress veroorzaken. Je krijgt zicht op het belang van inspanning versus ontspanning. We gaan na op welke manier jij met spanning om gaat en wat de signalen zijn die aangeven dat je een grens nadert. Ook piekergedrag nemen we onder de loep.

Vaak is het niet de gebeurtenis, maar onze gedachte over deze gebeurtenis die de spanning veroorzaakt. Zodra je dit inziet kun je beseffen dat de stress niet nodig is.

De training duurt acht weken, want bij het effectief leren omgaan met stress is het veranderen van patronen belangrijk. Dat gaat niet van de één op de andere dag.

Ontspanning en meditatie zijn onderdeel van de training. Op die manier combineer je het inzicht in je gedrag met het vergroten van je lichaamsbewustzijn. Dat wil zeggen: je gaat weer voelen wat je lichaam nodig heeft en voelt waar je grenzen liggen. Je leert weer volledig ontspannen en mag je even helemaal tot rust komen. Je gaat ervaren hoe je via de ademhaling en meditatie weer kunt leren ontspannen en opladen.

Stress is geregeld de onderliggende oorzaak van lichamelijke klachten. Deze klachten komen vaak terug. Pas als de onderliggende oorzaak (verhoogde stress) daadwerkelijk aangepakt wordt, blijven de klachten weg.

Het doel?
Vitaliteit en energie ervaren.
Zicht hebben op de dingen die voor jou belangrijk zijn (je doelen).
Vergroten van het zelfbewustzijn en inzicht in je beweegredenen, ofwel begrijpen waarom je doet wat je doet.
Meer werkplezier.
Weer leren ontspannen op een manier die bij je past.
Bewust reageren op je behoeftes (zoals rust nemen wanneer je moe bent, stoppen wanneer je pijn hebt, grenzen aan geven en dingen ondernemen die je voldoening geven).

Met andere woorden: genieten van het leven.

Praktisch:
De training duurt 8 weken. Er is geen specifieke voorkennis nodig om aan deze training deel te nemen. Tijdens de training ontvang je een reader/werkboek, zodat je thuis alles na kunt lezen. Het is mogelijk om kennis te maken voor aanvang. Er zijn maximaal 6 deelnemers.

Heb je een les gemist? Het is mogelijk deze op een later tijdstip in te halen.

Voor wie is deze training bedoeld?
Mensen die spanningsklachten hebben (zowel fysiek als mentaal), overspannen zijn, stress of een burn-out ervaren en zich herkennen in een aantal van de volgende klachten: vermoeidheid, slecht slapen, veel piekeren, vaak ziek, weinig energie, slechte concentratie, vergeetachtigheid, meer fouten maken, angst of hyperventilatie.

De training start in oktober/november. Geef het gerust aan wanneer je interesse hebt, dan plannen we een vrijblijvend telefonisch intakegesprek.

Woensdagavond
19.30 – 21.00 uur

Donderdagochtend:
9.30 – 11.00 uur

Kosten theorie en Yoga:
€ 200,00 voor particulieren.
€ 242,00 inclusief btw voor ZZP’ers/freelancers.
€ 295,00 exclusief btw voor bedrijven.
Het is mogelijk om in delen te betalen.

Vergoedingen:
Als ondernemer kun je de kosten voor deze training zakelijk af te trekken.
Werk je bij een bedrijf? Overleg dan met je werkgever of er een budget beschikbaar is om de training vergoed te krijgen. Je ontvangt dan een factuur voor de cursus die je aan je werkgever kunt overleggen.

Heb je vragen of wil je je aanmelden? Neem gerust contact op: info@fleurkooiman.nl of 06-53907407

De reden dat ik deze training aanbied?
‘Tijdens een burn-out, een aantal jaar geleden, miste ik de fysieke begeleiding bij mijn herstel. Hoe laat ik mijn lichaam en geest weer ontspannen? Maar ook inzicht in wat er lichamelijk en mentaal gebeurde. Ik had het gevoel dat ik veel zelf uit moest zoeken, terwijl er zo veel over bekend is. Na het volgen van diverse opleidingen is deze kennis nu gebundeld in de training omgaan met stress.’

Het is bij een burn-out, overspannenheid en/of angstklachten verstandig om eerst contact op te nemen met de huisarts.